reede, 5. november 2010

Ülesanne 6: Internetisuhtlus

Ülesanne: kirjeldada üht virtuaalkogukonda ja sealseid inimsuhteid

Valisin kirjelduseks praegu väga populaarse ning aktuaalse veebipõhise suhtlusvõrgustiku Facebook, kus kasutajad saavad lisada sõpru, saata neile sõnumeid ja uuendada oma isiklikke veebilehti, et teavitada oma sõpru enda jaoks olulistest sündmustest ning jagada pilte. Lisaks saavad kasutajad ühineda võrgustikega, mis on organiseeritud linna, töökoha, kooli ja regiooni järgi.

Toon välja mõned punktid Facebooki statistikast :
- Facebookis on rohkem kui 500 miljonit kasutajat
- 50% aktiivsetest kasutajatest külastavad Facebooki igapäevaselt
- Facebookis on üle 900 miljoni objekti, millega inimesed seotud on (leheküljed, grupid, sündmused,jm)
- Keskmisel kasutajal on 130 sõpra ning ta jälgib või on seotud 80 erineva objektiga

Facebooki rajas Mark Zuckerberg koos kaasõpilaste ja toakaaslaste Dustin Moskovitzi ja Chris Hughesiga, kui õppis Harvardi Ülikoolis informaatikat. Veebilehe kasutajaõigused olid algselt piiratud vaid Harvardi õpilastele, kuid seda laiendati teistele ülikoolidele Bostoni alal. Hiljem suurenes leht kõigi üliõpilasteni, seejärel keskkooliõpilasteni ja lõpuks igaüheni, kes on vanuselt kolmteist või vanem. Veebilehe nimi tuleneb Zuckerbergi lõpetatud internaatkoolis Phillips Exeter Academy uutele õpilastele antava kooli õpilaste ja õppejõudude nimede ja piltidega raamatu nimetusest.

Facebook on viimastel aastatel tekitanud hulga poleemikat. Leht on blokeeritud mitmetes riikides ning on keelustatud ka mitmetes töökohtades, et ära hoida töötajatepoolset ajaraiskamist. Facebookil on olnud ka probleeme privaatsussätete läbipaistvusega ning isikliku info jagamisega kolmandatele osapooltele ning seetõttu viis suhtevõrgustik 2010 aasta suve alguses läbi mitmeid muudatusi. Facebook on seotud ka mitme kohtuasjaga, mille hagijaks on mitmed Zuckerberg’i endised klassikaaslased, kes väidavad, et Facebook kasutab nende lähtekoodi ja muud intellektuaalset vara.

Olen ka ise Facebooki kasutaja ning kuulun ka nende kasutajate hulka, kes külastavad Facebooki igapäevaselt.
Selliste suhtlusvõrgustike osas olen isikliku info jagamise osas üsna skeptiline. Näiteks peale konto loomist avastasin poolkogemata oma andmete olemasolu ning lingi Google otsingust. Õnneks on võimalik privaatsussätetega määrata oma nähtavus üldveebis ning isikliku info osas otsustab iga inimene ise, kui palju ta soovib, et teised inimesed seda infot näevad.

Ise kasutan Facebooki pigem, et oma sõprade ja tuttavate tegemistega kursis olla. Tänapäeva kiire elutempo juures tundub see parim lahendus. Lisaks jälgin läbi Facebooki endale olulisi või huvipakkuvaid lehekülgi, seal hulgas tööalaselt näiteks koostööpartnerite tegemisi, vajaminevaid uuendusi, üritusi või muud sellist, mille kohta teadmisest võib kasu tulla.

Loengumaterjalides välja toodud netiketi mõiste oli minu jaoks võõras. Loogiliselt mõeldes oleksin ma selleni jõudnud, et ka veebis on omad viisakusreeglid, aga ma ei olnud selle mõistega kunagi kokku puutunud või selle peale pikemalt aru pidanud.
Facebook üleüldiselt on jätnud mulle üsna viisaka mulje (kindlasti oleneb veebiviisakus ka inimese enda tuttavate võrgustikust), aga vahel on jäänud silma ka selliseid asju, mis on mind ebameeldivalt üllatanud.
Peamiselt üllatab mind kasutajate väljendusviis, kus vägagi auväärt positsioonidel inimesed võivad lausa uskumatult madalale tasemele langeda kasutades ebaviisakaid sõnu, väljendeid, ropendamist jms. See paneb mind tavaliselt mõtlema, kas ka igapäeva elus on sellised väljendid nende jaoks normaalsed ja aktsepteeritavad.
Lisaks üllatavad mind vestlused ja teemaarendused, mis peamiselt sisaldavad negatiivset kriitikat kellegi või millegi suhtes. Emotsioonidel põhinevad arutelud võivad minna väga isiklikuks, solvavaks ja ebameeldivateks, sisaldamata seal juures ühtegi olulist infot või olukorra lahendust.
Samas välja toodud punktiga jaga oma teadmisi olen ma nõus ning näinud väga positiivseid tulemusi. Leian, et internet on teinud väga mugavaks mõnele probleemile lahenduse leidmise. Esiteks väga suur infohulk, millest vastust otsida ning teiseks foorumid või suhtluskeskkonnad, kuhu oma küsimus edastada, millele inimesed kenasti oma nõu ja teadmistega vastavad.

Allikad:
Wikipedia [04.11.2010]
http://beta.wikiversity.org/wiki/Haridustehnoloogia_ja_erivajadustega_inimesed/Internetisuhtlusest [04.11.2010]

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar